RECENZJA | „Królowa zbrodni” Andrew Wilson

Źródło

Andrew Wilson jest nagradzanym brytyjskim dziennikarzem i pisarzem. Napisał m.in. przyjęte z uznaniem przez krytykę biografie Patricii Highsmith, Sylvii Plath i Alexandra McQueena. Królowa zbrodni jest pierwszą z cyklu jego powieści o Agacie Christie. Prawa do ich ekranizacji szybko zapewniła sobie wytwórnia Origin Pictures.*

Sięgnąłem po tę książkę, gdyż byłem ciekaw jak zostanie przedstawiona Agata Christie.

W wyniku pewnych wydarzeń Agata Christie poznaje pewnego mężczyznę, który bardzo wpływa na jej życie. Jest on manipulatorem, który zmusił ją do popełnienia przestępstwa. Christie stara się wykorzystać całą swoją wiedzę i inteligencję, żeby go przechytrzyć. Czy się jej to uda?

Początek książki był bardzo nudny, ponieważ dotyczył wątków obyczajowych. Są one dość ważne, dlatego nie można ich pominąć. Czytelnik ma okazję poznać najbliższą rodzinę pisarki oraz ich relacje między sobą. Potem robi się trochę ciekawiej, ale tylko trochę. Nie ma biegnącej na łeb na szyję akcji, która trzymałaby w napięciu, ale delikatne zwroty są. To taki bardziej klasyczny kryminał niż te, które współcześnie są wydawane. Autor posługuje się prostym i dość lekkim językiem. Ma ciekawy styl. Widać, że posiada doświadczenie w pisaniu. Pomysł na fabułę jest świetny i został dobrze wykonany. Książka jest trochę przewidywalna.

Spodobało mi się to, że utwór został częściowo oparty na faktach. Podobno Agata Christie zniknęła na dziesięć dni. Ta zagadka do dzisiaj nie została wyjaśniona. Są pewne spekulacje. Powieść ta przedstawia jedną z wielu możliwości. Niestety raczej nie dowiemy się już, jak było naprawdę.

Zaciekawił mnie klimat książki. To zima, lata 30. XX wieku. Pomimo dramatycznych wydarzeń atmosfera jest spokojna, wręcz senna. Na własnej skórze odczuwałem zimno śniegu. Ludzie prowadzą nieśpieszny tryb życia.

Czarny charakter został bardzo dobrze wykreowany. To taki geniusz zbrodni, który wszystko ma zaplanowane od początku do końca. Czytelnik trochę o nim się dowiaduje, ale większość informacji i tak jest tajemnicą. Wyobrażam go sobie (może trochę na wyrost) jako szalonego doktorka ze stojącymi włosami na głowie, uśmiechem niczym Joker z Batmana i umysłem podobnym do tego, jaki ma Sherlock Holmes. Agatę Christie wyobrażałem sobie kompletnie inaczej. W tej książce została ona przedstawiona jako kobieta trochę uległa mężowi. W głowie kreowałem ją na niezależną feministkę, która wie czego chce i zawsze stawia na swoim.

Najbardziej w książce spodobał mi się sam pomysł, bo był on ciekawy i mogłoby z tego powstać coś świetnego, ale wykonanie jest, kolokwialnie mówiąc, okej. Szkoda, że autor nie przyśpieszał akcji. Czasem miałem ochotę odłożyć tę książkę na półkę, ale skończyłem ją tylko dlatego, że chciałem dowiedzieć się, co stanie się z Agatą. W innym wypadku na pewno przerwałbym czytanie w połowie.

Podsumowując, nie jestem usatysfakcjonowany z lektury tej książki. Chciałem przeczytać kryminał na miarę książek Christie, ale się przeliczyłem. Jeśli już miałbym komuś polecić ten tytuł, to raczej osobom, które wolą spokojniejsze, wolniejsze kryminały.

Za przekazanie egzemplarza do recenzji dziękuję Wydawnictwu Bukowy Las.

Tytuł: Królowa zbrodni
Tytuł oryginału: A Talent for Murder
Autor: Andrew Wilson
Wydawnictwo: Bukowy Las
Przełożyła: Magdalena Białoń-Chalecka
Projekt okładki: Mariusz Banachowicz
Korekta: Bogusława Orfinowska
Wydanie: I
Oprawa: miękka (ze skrzydełkami)
Liczba stron: 299
Data wydania: 13.09.2017
ISBN: 978-83-8074-069-3


* Źródło – skrzydło książki.

One thought on “RECENZJA | „Królowa zbrodni” Andrew Wilson

Skomentuj

