Książkowy adwent #2

Nie wiem czy pamiętacie taki wpis sprzed roku, więc na wszelki wypadek przypomnę wam o co w nich chodzi. Przedstawię dziś 24 najlepsze książki, jakie miałem okazję czytać w minionym 2016 roku. Kolejność będzie przypadkowa.1. Potworna MarcyKate Connolly

To bardzo dobre i oryginalne połączenie baśni i klasycznych książek spodoba się i dzieciom, i młodzieży i starszym fanom literatury fantastycznej. Jak na debiut jest to arcydzieło.

2. Pax Sara Pennypacker

Dzieło to opowiada przede wszystkim o przyjaźni, a wręcz miłości człowieka do zwierzęcia. Jest tu też mowa o wojnie, wolności…

3. Zarzut Steve Cavanagh

Akcja trzyma w napięciu od samego początku do końca, nie pozostawiając momentu na oddech. Krótkie rozdziały spełniły swoją funkcję – z wielkim bólem odkłada się Zarzut na bok, aby zająć się swoimi obowiązkami, zjeść coś czy pójść spać. Gdy już się zacznie czytać, to bardzo ciężko jest to przerwać.

4. Nigdziebądź Neil Gaiman

Humor w Nigdziebądź towarzyszy nam od samego początku do końca za sprawą bohaterów (np. Markiza de Carabasa) oraz wielu sytuacji, których niestety nie mogę zdradzić.

– Lubisz koty? – spytała.
– Tak – odrzekł Richard. – Dosyć lubię.
Na twarzy Anestezji odbiła się ulga.
– Udko? – spytała. – Czy pierś?

5. Anioł Burz Trudi Canavan

Polecam! I to bardzo! Jeśli spodobała wam się pierwsza część, po tę koniecznie sięgnijcie. Jest jeszcze bardziej magiczna niż poprzednia. Zniecierpliwiony czekam na trzeci tom…

6. Gregor i Klątwa Stałocieplnych Suzanne Collins

Suzanne Collins znów serwuje nam przygodę, o której nie będziemy mogli zapomnieć. Lekki język, baśniowe stwory, mnóstwo akcji, zaskakujące zakończenie, emocje, które chwytają za gardło, duża doza humoru – to wszystko i jeszcze więcej znajdziemy w tym krótkim dziele.

7. Metro 2035 Dmitry Glukhovsky

Artem, który kojarzył mi się wcześniej z niedojrzałym dorosłym, przeszedł przemianę. Stał się dojrzalszy, choć zdarzały się jemu „wpadki”, tj. pewne decyzje wpędzały go w tarapaty, ale wydaje mi się, że autor w ten sposób chciał pokazać, iż taka jest natura ludzka. Ta przemiana ukazuje jak Metro zmienia ludzi. W książce przewijają się bohaterowie, których znamy z wcześniejszych części.

8. Chłopcy 4. Największa z przygód Jakub Ćwiek

Nie mogę uwierzyć, że to już koniec. Koniec przygody jaką przeżyłem dzięki Jakubowi Ćwiekowi, któremu przeogromnie dziękuję. Koniec bohaterów, z których w większym bądź w mniejszym stopniu polubiłem. Szkoda, że nie mogę zażyć łez i jeszcze raz tę największą literacką przygodę. Czas odłożyć książkę na półkę i… wrócić do niej kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt lat później. Ech… co też książki potrafią zrobić z człowiekiem.

9. Zjawa Michael Punke

Gdybym był kobietą i żyłbym w tamtych czasach, ożeniłbym się z Glassem. Jest to postać autentyczna, aczkolwiek wydaje mi się, iż autor zmienił go troszkę. Jest traperem, czyli myśliwym, który za pomocą pułapek poluje na lisy, norki itp. Jego najważniejszą cechą jest odwaga. Poturbowany przemierza dziewicze terytoria, a przecież mógłby pójść na łatwiznę, np. zrzucić się skądś.

10. Morze potworów Rick Riordan

Przeogromny plus to to, że praktycznie od początku do końca towarzyszy nam humor. Rick Riordan umiejętnie go wplata, dzięki czemu utwór ten czyta się bardzo szybko i uśmiech z twarzy w ogóle nie znika. Za to najbardziej kocham tę pozycję.

11. Kamień i sól Victoria Scott

KOCHAM, KOCHAM, KOCHAM!!! Książka ta jest zdecydowanie lepsza od Ognia i wody. Nie mogę się jeszcze otrząsnąć po zakończeniu, które… Ale o tym później 🙂 Utwór został napisany lekkim językiem, praktycznie od samego początku akcja trzyma w napięciu, a pod koniec trzyma wręcz za gardło i nie chce puścić.

12. Podzieleni Neal Shusterman

Najbardziej spodobał mi się pomysł oraz bohaterowie, którzy zostali bardzo dobrze wykreowani – zachwycają, szokują, są ekstrawaganccy.

13. Ostre cięcie Max Allan Collins

Autor w ciekawy sposób przybliża nam sylwetki osób pracujących w JAB, dzięki czemu możemy prześledzić ich przyszłość oraz dobrze wyobrazić. Minusem książki jest zbyt duża liczba bohaterów, przez co łatwo jest się pogubić w imionach i nazwiskach, pomijając ksywki.

14. Sherlock, Lupin i ja. Trio czarnej damy Irene Adler

Sherlock, Lupin i ja. Trio Czarnej Damy to utwór, który bardzo mi się spodobał, wręcz zachwycił mnie. Przeżyłem przygodę, którą na pewno na długo zapamiętam. Autorka umożliwiła mi podróż do XIX wieku, za co bardzo jej dziękuję. Najbardziej spodobał mi się pomysł – pierwszy raz spotkałem się czymś takim.

15. Bitwa w Labiryncie Rick Riordan

Dla mnie książka ta jest na razie najlepszym tomem tej serii. Najbardziej spodobał mi się motyw Labiryntu. Powieść ta została napisana lekkim, płynnym, bogatym językiem. Rick Riordan nie stroni od mowy potocznej, humoru i luźnego stylu, co sprawia, że z wielką chęcią zagłębia się w historię nam ukazaną. Od samego początku dużo się dzieje, akcja nawet na moment nie zwalnia.

16. Ene, due,  śmierć M. J. Arlidge

Ta książka jest znakomita!!! Wartka, trzymająca w napięciu akcja, świetnie wykreowani bohaterowie, bardzo dobry pomysł, który został idealnie wykonany, lekki język… Jest to najlepszy thriller, jaki czytałem w tym roku.

17. Morderca bez twarzy Henning Mankell

Morderca bez twarzy to dla mnie jeden z lepszych kryminałów, jakie miałem okazję czytać w swoim życiu. O tej książce krążą różne opinie – jedni polecają, drudzy wręcz przeciwnie. Chcę was ostrzec przed tym, że Mankell ma swój styl pisarski, w który na początku trochę trudno jest się wgryźć, dlatego dla niektórych z was ten utwór może być po prostu nudny. Miejcie to na uwadze, gdy będziecie chcieli przeczytać tę powieść.

18. Pułapka Melanie Raabe

Pułapka to thriller, który ma to, co powinna mieć świetna książka z tego gatunku – porządny motyw zbrodni, emocje, dość brutalne opisy, wyrazistych bohaterów, lekki język… Thrillerów psychologicznych powstało mnóstwo, ale ten jest oryginalny, gdyż autorka wpadła na ciekawy pomysł, który zresztą bardzo dobrze wykonała. Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Jestem zachwycony tą książką. Jest to jedno z lepszych dzieł, jakie zostały wydane dotychczas.

19. Tytany Victoria Scott

Tytany to nie jest dzieło, którego fabuła kręci się tylko i wyłącznie wokół derbów. Mamy tutaj problemy rodzinne, głównie córka-ojciec, siostra-siostra oraz ojciec-matka.

20. Chciwość Marta Guzowska

To było moje pierwsze spotkanie z prozą tej autorki jak i kryminałem archeologicznym. Muszę przyznać, że bardzo podobało mi się to połączenie, które jest bardzo rzadko spotykane, dlatego autorka już na samym starcie otrzymała ode mnie dużego plusa.

21. Jak Cię zabić, kochanie? Alek Rogoziński

Jestem zachwycony tym dziełem. Jest to najlepsza książka, jaka wyszła spod pióra Alka Rogozińskiego. Nie dość, iż Jak Cię zabić, kochanie? bawi (i to na dodatek niebanalnym poczuciem humoru bohaterów), to jeszcze jest to świetny kryminał, który czasem mrozi krew w żyłach. Powieść została napisana lekkim językiem, od początku czytelnik zostaje wciągnięty w wir akcji oraz intrygi, humor towarzyszy nam przez cały utwór, a banan z twarzy nie zejdzie nam nawet po kilku godzinach od skończenia lektury. Gwarantuję wam to.

22. Obce dziecko Rachel Abbott

Jestem pozytywnie zaskoczony tym utworem. Od samego początku zostałem wciągnięty w wir akcji, która nawet na moment nie zwalniała. Delektowałem się lekkim językiem, krótkimi rozdziałami (jest to często stosowany zabieg. Każdy rozdział ma kilka stron i kończy się w taki sposób, że nie można się oderwać) oraz świetnie wykreowanymi bohaterami. Nic nie jest takie, jakie się nam wydaje.

23. Chłopcy 3. Zguba Jakub Ćwiek

Reasumując: jeśli wcześniejsze części wam się podobały, to ta również powinna. Jest ona bardziej oryginalna. Nastawcie się na coś innego. Chłopcy 3. Zguba uważa się za najlepszy tom cyklu. Dla mnie jest on tylko ociupinkę lepszy.

24. Hiobowe wieści George Rodson

 

Czytając książkę myślałem, że wiem, kto zabił. Autor jednak dodawał ciągle nowych bohaterów, z których jedni nie grzeszyli rozumem, zaś drugi mieli go zanadto. Starałem się analizować ich wypowiedzi i zachowania. Będąc na setnej stronie mogłem śmiało wskazać mordercę. Rodson mnie zaskoczył, bo prawda o zabójstwie jest tak zawiła i przemyślana, iż nie mogę wyjść z zachwytu, że utwór Hiobowe wieści nie jest bestsellerem, a jak najbardziej zasługuje na to miano.

 

A jak wygląda Wasza „topka”?

6 thoughts on “Książkowy adwent #2

  1. Sylwia Węgielewska pisze:

    „Nigdziebądź”, „Anioł burz”, „Metro 2035”, „Podzieleni”, „Sherlock, Lupin i ja. Trio czarnej damy”, „Pułapka”, „Jak cię zabić, kochanie?”, „Chłopcy. Zguba” -> za mną ^_^
    Swoją drogą ciekawe, kiedy będzie ostatni tom trylogii Milenium Trudi Canavan… bo ileż można czekać na zakończenie historii 😉

    Liked by 1 osoba

  2. Olga pisze:

    Podłapałam kilka pozycji z tej listy, po które na pewno sięgnę!
    Dodatkowo zaskoczyła mnie 13 – nie miałam pojęcia, że powstała książka na podstawie serialu „Zabójcze umysły”! 🙂

    Liked by 1 osoba

Skomentuj

