Kącik wspomnień | Aleksander Fredro

RaczynskiAleksander.PortretAleksandraFredro

LEKCJA HISTORII, CZYLI PATRZĄC W PRZESZŁOŚĆ

Aleksander Fredro hrabia herbu Bończa (ur. 20 czerwca 1793 w Surochowie, zm. 15 lipca 1876 we Lwowie) – polski komediopisarz, pamiętnikarz, poeta, wolnomularz, tworzył w epoce romantyzmu [źródło – Wikipedia].

OCZAMI ZACZYTANEGO

Pierwszy raz z twórczością tego pana spotkałem się w gimnazjum, gdy moją lekturą był utwór Zemsta, czyli najsłynniejsza książka tego autora. Bardzo spodobało mi się to dzieło, dlatego przeczytałem je kilka razy i test napisałem na szóstkę. Zemstę lubię za humor, który jest precyzyjny i prosty, trafiający do różnych czytelników, bohaterów, język. Jest to na pewno utwór ponadczasowy. Bardzo miło wspominam moją przygodę z tą książką i uważam ją za jedną z lepszych lektur, jakie miałem okazję czytać.

FRAGMENT DOROBKU LITERACKIEGO

zemsta-b-iext27373460

Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek mieszkają w jednym zamku. Ich życie upływa na kłótniach i intrygach. Życie Wacława Rejentowicza i Klary Raptusiewiczówny – wprost przeciwnie. Młodzi są zakochani, planują wspólną przyszłość, dlatego robią wszystko, by pogodzić zwaśnionych sąsiadów. Czy pojedynek Cześnika i Rejenta dojdzie do skutku, czy też miłość zatryumfuje nad przemożnym pragnieniem zemsty? [źródło – empik].

r,id,d14yMTQ7dF5qcGc7c15rc2lhemtpO3VeaHR0cDovL2dldC0yLndwYXBpLndwLnBsLz9hPTY1NDk1NjkzJmY9MDAvMDAvODEvMDAwMDgxQzRfb3JpZ2luYWxfMjc3MjkyQjA0MTAyRjNBRS5qcGc7ZnReMQ==

Prosta fabuła, w której tytułowy Geldhab, nowobogacki parweniusz, skąpy i przebiegły, stara się wydać córkę Florę za zbankrutowanego księcia Rodosława, chcąc w ten sposób zyskać zięcia z tytułem i awansować do elit społecznych, służy ukazaniu typowego w owych czasach zjawiska. Niemal wszystkie postacie utworu związane są z pieniądzem i ulegają jego sile, z nią też zderzają się romantyczne marzenia o prawdziwej miłości, prowadząc do niezbyt typowego dla komedii zakończenia… [źródło – Lubimy Czytać].

352x500 (1)

Komedia powstała w 1832 r. Opowiada historię Anieli i Klary, które przysięgły sobie, że nigdy w życiu nie wyjdą za mąż. Fredro pokazuje w swym utworze miłość jako coś cudownego i radosnego – a jednak coś, do czego trzeba wytrwale dążyć, często mimo przeróżnych niepowodzeń [źródło – Lubimy Czytać].

CZAS NA REFLEKSJĘ, CZYLI PARĘ CYTATÓW

O, miłości, miłości! Ty żalów przyczyno,
Złorzeczyć ci nie mogę, bo mile łzy płyną!

Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla kup mi luby!

Ja – z nim w zgodzie? – Mocium
Panie,
Wprzódy słońce w miejscu stanie!
Prędzej w morzu wyschnie woda,
Nim tu u nas będzie zgoda.

Co sądzicie o tym pisarzu? Czytaliście jego dzieła? Lubicie je czy wręcz przeciwnie?

Skomentuj

